ETA-2 starfighter

Az Eta-2 Actis osztályú interceptor (elfogó gép), amelyet Jedi-interceptornak vagy Jedi starfighternek (csillagvadásznak) is neveznek, mivel a Jedi pilóták széles körben használták, köztársasági kvázi Jedi gép volt, amelyet a klónok háborúja végén használtak. A gép közös külső jegyeket mutat a Delta-7 starfighterrel, valamint a későbbi Galaktikus Birodalom TIE vadászaival is. A Galaktikus Szövetség is később a gép utódját, az Eta-5 elfogó vadászt fogja használni.

Az Eta-2 gép a pusztán 5,47 méteres hosszúságával lényegesen rövidebb volt, mint a már eleve kicsinyített Delta-7. Az új vadászgép súlya is tovább csökkent az elülső űrburkolat nagy részének eltávolításával, így a hajó orr része villás alakot vett fel. Elődjéhez hasonlóan túl kicsi volt ahhoz, hogy egy fedélzeti hiperhajtóművel rendelkezzen. Emiatt az Eta-2-nek hordozó hajókra vagy Syliure-45 hiperhajtómű-modulokra kellett támaszkodnia a távolsági utazások során.

Az Actis rendelkezett egy astromech droid slottal, ám itt a kis droid feladata nem a hiperűr-koordináták számítása volt, inkább egyfajta fedélzeti segítő, mechanikus, gépésztechnikus, Anakin és R2-D2 esetében pedig egy fedélzeti barát is.

A párhuzamosan kifejlesztett ARC-170 és Alpha-3 Nimbus osztályú V-szárnyú starfighterekhez hasonlóan az Eta-2 is beépített S-foil elemeket tartalmazott, hogy azok a túlzott motorhőt le tudják adni a harcok sűrűjében, csökkentve a hajó károsodásának valószínűségét. Időnként, bár nem mindig, az emelőpaneleket normál repülés közben is kinyitották, hogy csökkentsék a motorok igénybevételét.
Ez az elem azonban bizonyos hibákat hordozott magában; a hajótest ezen területe enyhén páncélozott volt, és rendkívül érzékeny volt a lézertűzre és a kullancs droidok szabotázsára.
Ezt az elemet a későbbi TIE vadászgépek radiátorpanelein keresztül vitték tovább, amelyek az Eta-2 szárnyvégeivel ellentétben statikus helyzetben voltak, de lényegében ugyanazt a célt szolgálták.

Leginkább annak köszönhetően, hogy kifejlesztése egy galaktikus polgárháború közepette történt, az Eta-2 nagyobb tűzerővel rendelkezett, mint a korábbi Delta-7 és a Delta-7B Jedi gépek, mivel ezen volt két nagy lézerágyú és két ionágyú. Bár a fegyverei méretei tekintélyes tűzerőt sugalltak volna, a vadász korlátozott energiarendszere korlátozta a folyamatos tüzelési képességet. A Delta-7-től és a Delta-7B-től eltérően a standard Eta-2 nem volt pajzzsal felszerelve, mivel Sienar szerint az agilitás és a gyorsaság volt a legjobb védekezés. Egy későbbi változat azonban tartalmazott pajzsokat, valamint kissé nehezebb páncélt és erősebb hajótestet. Ez volt az úgy nevezett high defence változat, mely drágább is volt, 310000 credit, míg az alap változat 290000 credit.

Az Eta-2 Actis-t a Kuat Systems Engineering tervezte. Az egyetlen jelentős hátrány a pajzsok eltávolításában nyilvánult meg, bár ez a kompromisszum csökkentette a gyártási költségeket, és könnyebbé tette a gépet, viszont számos Jedi lovag határozottan ellenezte az új hajó pajzsának hiányát, ami nyilván az életüket veszélyeztette. Mégis így maradt, mert végül fontosabb lett, hogy sokkal kisebb volt, mint az elődje, így sokkal több Eta-2 hajó fért el a hangárokban, amelyekbe csak egy pár Delta-7 és Delta-7B hajó fért volna el. A Venator osztályú Star Destroyerbe normál körülmények közt 192 Eta-2 elfogó vadász fért volna el. Ami persze csak egy elmélet, mert Geonozis után gyakorlatilag nem is maradt ennyi Jedi, más meg nem nagyon repült ETA vadásszal. Olyan sem nagyon volt, hogy két-három Jedinél több teljesítsen repülőszolgálatot egy azon hadszíntéren, azaz 2-3 gép bőven elfért volna nagyobb, pajzsozott változatból is.

Ráadásul a gépeket tovább csupaszították a még gyorsabb teljesítmény érdekében. A nehéz érzékelőket és a repülési műszereket eltávolították, mivel szükségtelenek voltak olyan pilóták számára, akik előzetes kognitív képességekkel rendelkeznek. S a Jedik természetfeletti képességekkel rendelkeztek, így az volt a mondás, hogy úgyse a komputerre támaszkodnak. Így minden gépből kispóroltak egy csomó műszert. Talán emlékszünk a csodás Pearl Harbor filmre, ahol Doolittle Japán elleni támadása előtt a bombázóknak hordozóról kellett felszállnia. Ott is azt láttuk, hogy a súlycsökkentés érdekében gyakorlatilag minden nélkülözhető dolgot kiszereltek a gépekből, hogy fel tudjanak emelkedni a hordozóról egy viszonylag rövid kifutóról. Még az egyik géppuskát is kiszedték, sőt, a pilótát elküldték pisilni is. Minden gramm számíthatott, hogy a bombázó felemelkedik, vagy bezuhan az óceánba. Itt azonban Palpatine kezét érzem a dologban, nem tudok másra tippelni, miért tette volna ki a Jedik életét ilyen nagy veszélynek a Sienar cég magától pár kiló és pár km/h miatt.

Míg a legtöbb Jedi úgy repült az Eta-2 gépekkel, ahogy a gyárból kijött, azért volt, akik picit módosítottak rajta. Főleg Anakin nyúlt bele a sajátjába. De a színét a többség customizálta, egyfajta egyedi színsémával felülfestve saját gépét. Például Obi-Wan Kenobi vörösre festtette a sajátját. Anakin Skywalker első ETA gépét pedig fényes sárga színre festették. Ő azt állította, hogy ez tisztelgés gyermekkori podracerje előtt, de néhányan úgy gondolták, hogy a fényes árnyalat célja, hogy felhívja magára a figyelmet a csatában. Ami azért valljuk be, necces. Copy novellám is részben említi ezt, hogy Anakin és dublőrje célja is az volt, hogy ha a sárga kisgép megjelenik, mindenki szívét a jeges rémület töltse el, hogy megjött Skywalker, és minél több gép figyelmét magára vonja, ezzel tehermentesítve a klónpilótákat.

Sajnos Skywalker elvesztette ezt a gépét a Coruscant -i csata során, így később ideiglenesen egy szabványosabb zöld-fehér festésűt kapott, amelyet a Mustafar jelenetben használt. Saesee Tiin elfogója zöld volt, Mace Windu pedig lila színű.

Nyilván e kettő is érdekes custom ötletek lennének, ám ETA vadászból korlátozott számú darabom van. Egyet mindenképp meghagytam eredeti formájában, egyet megcsináltam Anakin zöldjének, és csináltam egy sérült változatot, mellyel gyakorlatilag Kenobi bezuhan az Invisible Handbe. Ezt ugye előzetesen Anakin megrongálta, hogy segítsen mesterének, egyrészt azáltal, mikor megpróbálta lelőni róla a kullancsokat, ekkor szétlőve Kenobi bal oldali szárnyvégét, majd megpróbálta lekotorni róla a kullancsokat, ekkor pedig saját szárnyával karistolta szét Kenobi gépének bal szárnyát. A kullancsok is szétfúrták pár helyen. A két gép végül ugyanarra a sorsa jutott, mikor az Invisible Hand szinte függőlegesen zuhant, a hangárban minden lezuhant, és egy kupac ócskavas lett egy hatalmas halomban.

A klónok háborújának késői szakaszában egy másik változatot is bemutattak. A gép egy hármas hajtóművel volt felszerelve, viszont hiányzott az asztromech aljzat. Ezzel a verzióval inkább klónpilóták repültek.

Az Eta-2 a Birodalmi Haditengerészet egyik első csillagvadász modellje lett. A Galaktikus Birodalom létrehozása után az Eta-2-es századok alakulatokban repültek Coruscant fölött járőrözve a főváros felett. Miután Anakin Skywalkerből Darth Vader lett, egy új fekete Eta-2 gépet kapott. Vader egy rövid ideig repült ezzel, főleg a Great Jedi Purge (Nagy Jedi Tisztogatás) során. Ezen új vadászgépében egy R4-K5 sorozatszámú, nevű ugyancsak fekete asztromech segítette. (Customért kiált, kevesen ismerik.)

Az Eta-2 Actis dizájn elemeit használták fel a TIE vadászok Sienar Fleet Systems sorozatának létrehozásakor-elsősorban a függőleges radiátorpaneleket és az ikerionos motorokat, valamint a jellegzetes pilótakabin ablakot ezzel a bordázott rácsozott kinézettel.

Az Actis-osztály legnagyobb öröksége azonban a mögötte rejlő szellemiség volt – hogy a kisebb, fürgébb, pajzsozatlan és viszonylag alulfelszerelt vadászgépek tömeggyártásban végső soron hatékonyabbak lehetnek, mint egy kisebb mennyiségű drágább, terjedelmesebb, jól felfegyverzett és jobban védett vadászgépek. Ezt bizonyították a coruscant -i csatában, ahol több nehéz vadász szenvedett jelentős veszteségeket míg könnyebb, mozgékonyabb vadászok megmaradtak, esetleg úgy, hogy nagyobbat győztek le. Ez a vélemény alapvetően a TIE sorozat dominanciáját vezette be, és elkerülhetetlenül ösztönözte a kiváló minőségű vadászgépek, például az ARC-170 fokozatos kivonását. Így a sok lúd disznót győz elv érvényesült, valamint a tipikus nagyhatalmi filozófia, melyben az emberélet kevésbé fontos, mint a pénz. Már a britek is azt mondták, hogy felesleges még egy sorozat íjlövés, az drága. Menjenek ki inkább az írek, vagy a walesiek a csatatérre gyalogsági rohamban, ha meghalnak, hát meghalnak. Kit érdekel. Felesleges ezért még egy íjsorozattal megritkítani az ellenséges vonalat. Vigyázzanak magukra az írek, nem számítanak. (Lásd a Rettenthetetlen kultikus jelenete.) Itt is hasonló. Felesleges egy jó gépet tenni a klón, vagy később a sorozott birodalmi pilóta segge alá. Menjen ki, harcoljon, le van szarva. Ha meghal, besoroznak egy újat. Nem számít. Még egy TIE is nagyobb veszteség, nem fognak ARC-70 szintű gépet rakni alá. Ám ez pökhendi Birodalmi döntés később megbosszulta magát, amikor az ARC-170 utódja, a T-65 X-szárnyú vadászgépek felülmúlták a Birodalom TIE rajait, mely kulcsfontosságú lett a Birodalom vereségében a galaktikus polgárháború során. Ráadásul az egyik fő különbség a Klónok Háborúja és a galaktikus polgárháború között az volt, hogy az Eta-2 pilóták többsége Jedi volt, akik gyenge gépeikben is képesek voltak túlélni az Erő és a jó képességeik miatt; a TIE pilóták viszont csak mérsékelten jól képzettek voltak, és nem voltak Erő-érzékenyek sem, így a pilóta veszteségek aránya magasabb volt, mint a Klónok háborújában. A legtöbb tapasztalatszerző Eta-2 pilóta képes volt veterán szintre csiszolni képességeit, de a TIE pilóták magas áldozati aránya megakadályozta őket a további fejlődésben. Ebbe a szemléletbe egyébként betekintést enged a Resistance második évadja is.

Az ETA starfighter az Epizód 3 kezdő jeleneteiben volt látható először a filmek során. Számomra ez a jelenet olyan fenséges, olyan gyönyörű, hogy minden alkalommal a hátam borsódzik, mikor indul a film. (Nagyon hasonlót érzek az Ep1 azon jelenetében, mikor a Naboo mezei csatában a dombon megjelennek az AAT tankok, az ilyen magasztos és félelmetes.) Ahogy Anakin és Kenobi egymással tökéletes harmóniában megérkezik a Coruscanti csatában, az mindig lenyűgöz. Mint valami szinkronúszás, vagy más olyan sport, melyben mindenki ugyanazt csinálja, olyan tökéletes az az együttmozgás, az a csodálatos egymásra hangoltság, ahogy a két gép mozog. Persze a környezet is hihetetlen, nekem, aki a CIS gépeinek is a szerelmese, azt látni, ahogy megannyi CIS cruiser közt repülnek, közben Keselyűk, Trifighterek cikáznak körülöttük, s mint egy Nelson admirális korabeli vízi ütközetben egymást lövik oldalágyúkkal a nagyhajók, ez hadtörténeti élményhez hasonló. És még nem beszéltem az ETA motorhangjától, mely sivítása, jellegzetes fémes de magasfrekvenciás hangja minden alkalommal arra késztet, hogy a hangerőt csutkára feltoljam. Van pár ilyen egyébként, ilyen a Slave 1 pergőtüze és szeizmikus töltet hangja is. Vagy a naboo transzporter érkezése az Ep2 első kockáin. Vagy a republic gunship motorhangja. Ezek mind max hangerős csutkára tolt hangok nálam. Mind Előzményes egyébként. Talán még a Solo film robbanása ilyen hang és látvány, mikor a koaxium felrobban, és az a hegy összeomlik miatta.

A zöld ETA kétszer látszódik a filmben. Először akkor, amikor Anakin hazamegy Mustafar előtt. Ez a jelenet számomra azért fontos, mert R2 ekkor panaszkodik először a gazdájára, de ekkor még C-3PO csitítja droid barátját, mentegetve Anakint, hogy biztos csak fáradt. Pedig ekkor már túlvan a Jedi Templomi mészárláson.

Másodszor már Mustafaron. Landolnak, a kis R2 hűségesen kiugrik a droid socketből, hogy bármi is lesz, gazdájával tart. Ám Anakin úgy tűnik, szégyelli magát már előtte. Ráparancsol, hogy maradjon a hajónál, ne legyen szemtanúja annak, amit csinálni fog. Itt a kis droid a lelkiismeretet szimbolizálja számomra, amit Anakin kint hagy.

A Clone Wars később a járművet rendszeresítette és rengeteg részben megadta nekünk, hogy lássuk. Én még nagyon szerettem repülni is vele a régi Battlefront 2 játékban.

A járművet LEGOként is kiadták. Kedves barátom kedvéért, íme:

Szóval azt hiszem immár senki sem csodálkozik azon, hogy megannyi változatban ott díszeleg a polcomon, többnyire custom munkámként megörökítve ezt a pompás gépet. Szívesen megcsináltam volna a többit is, de nem könnyű ilyen géphez jutni nyersanyagáron. Nekem ebből lett 2 darab, mind a kettőt Andrejkovics Péter barátomtól vettem 500 ft/db áron. Azóta sem láttam ilyen baráti áron. Azt azért tudni kell, hogy a customozónak nem csak festékre, puttyra van szüksége. Bizony a sztirol lapok a diorámákhoz rengeteg pénz, a sok Build a droid alkatrész megvétele rengeteg pénz, a sok figura megvétele nyersanyagnak, beleértve a roncsokat is, vagy a kiegészítőket, köpenyek, kardok, fegyverek, fejek, kezek, mind-mind pénz. A weblap előfizetése is az, és ne felejtsük el, 2008 óta csak megy ebbe is a tárhelybérlés. Szóval ez is akkora segítség, amikor az ember nem a földtől elrugaszkodott áron vehet valamit átalakítani, bizony ezt azóta sem feledem Péternek. Ő világosan megmondta, ez egy tucatgép, a De Agostini sor legrosszabbika, 500 ft az ára. Már bánom, hogy nem vettem négyet is akár, hogy Windu és Saessee gépe is meglehessen, de nem gondoltam, hogy mások ezt is 3000 körül fogják árulni. Úgyhogy jelenleg két variánst tudok nektek megmutatni, Anakin Mustafar zöld ETA vadászát, és Obi-wan Coruscant roncsát, melyet fentebb részleteztem, miért ilyenre álmodtam meg.

Anakin zöld ETA vadásza elölről

Anakin zöld ETA-2 starfightere oldalról

Anakin zöld ETA-2 starfightere oldalról

Anakin ETA vadásza hátulról

Obi-wan sérült ETA-2 interceptora

A koncepciót úgy álmodtam meg, hogy Anakin gépe mint egy karambolos kocsinál, felhordta részben saját színét Obi-wanéra, miközben azt dörzsölte a kullancsok miatt, így arról a vöröst fémig koptatta helyenként, és a sárgát felhordva. R4 feje levágva, orron a kullancs fúrása létrehozva. Bal szárnyvég ugye le letett lőve, és a cockpit bal oldala is részlegesen összekaristolva.

A cikket írta Rostás Norbert 2021 októberében, a jármű készülte évekkel azelőtt.

Olvasd az oldalt rendszeresen, és csatlakozz a Custom Star Wars Hungary Facebook csoporthoz háttérdolgokért.