Champ

A KotOR sorozat játékélménye szinte überelhetetlen. Nem pusztán a küldetések végrehajtására és a harcelemekre kell gondoljunk. A KotOR ugyanis rengeteg játék a játékban élményt is ad nekünk. Azaz a játék során lesznek olyan minijátékok, melyek akár külön is élvezhetők. Sőt, továbbmegyek. Akár külön játékban is megjelenhetnének, is úgy is megállnák a helyüket. Mire is gondolok? Vegyük például a swoopozást. A játék során több bolygón, több féle pályán, különféle akadályokkal szembesülve is száguldozhatunk. Rengeteg alapjáték szól külön is erről, motoros, Forma 1-es, rallys, vagy épp starwarsos berkekben kultikus mondjuk a podracerezés, mely eleve hasonló száguldást, élményt ad a sebesség szerelmeseinek.
Vagy nézzük meg a légi csatákat. Mikor bolygók közt utazunk, időről időre rajtunk üt pár Sith infiltrator vadászgép, melyeket az Ebon Hawk ütegeivel kell megsemmisítsünk. Ez véletlenszerű. Nem mindig támadnak, még adott bolygók közt sem, tehát ha például Tatuinról megyünk Korribanra, és ott voltak egyszer, legközelebb ugyanezen a szakaszon nem biztos, hogy megtámadnak, viszont máshol esetleg igen, ahol korábban nem. Sőt, ezt az Ében Héján szimulálni is lehet. Ha bent vagyunk, és indítjuk ezt a szimulációt, akár a földön is egy hangárban dokkolva, ezt a légi támadást újra és újra lejátszhatjuk. Nyilván ilyen játék is van sokféle, ahol légi ütközetet lehet játszani úgy, hogy mi nem egy vadászgépben cikázunk köztük, hanem egy üteget irányítunk. Legaranyosabb élményünk még a Commodore 64 időszakra vezet vissza, ahol egy amerikai hadihajó egy-egy ütegét irányíthattuk partnerünkkel multizva, és megannyi japán kamikázé repülő belénk csapódását kellett megakadályozzuk úgy, hogy még a levegőben szétlőttük őket. Egyébként ezt a fajta légi csatát a Kotor 2 egy külön helyen is nekünk ajándékozza: ugyanis Onderonon ahogy megyünk fel a királyi palota felé, a jobb oldalon az egyik szobában rá tudunk csatlakozni a légvédelmi tornyokra, és mi lőhetjük le vagy a Talia, vagy a Vaklu erők légi egységeit hasonló módon de nem az űrben, hanem Iziz légterében.
Aranyos minijáték a Sith katonák levadászása Peragus-on is. Erről már írtam. Kint is lelőhetjük őket az Ebon Hawk külső ágyúival, de azért nincs XP. Ezért javasolt őket beengedni, ahol 4-5 fős kontingensekre oszlanak, és a Héja külön termeiben várnak. Ha így verjük le őket, lesz loot is, összeszedve a maradványaik közül a pénzt és tárgyakat, valamint lesz XP is, ami ezen korai szakaszában a játéknak jól is jön a még gyengécske csapat minden tagjának.

Vagy vegyük a kártyázást. A Pazaak a Kotor tipikus kártyaélménye. Az első részben és a másodikban is kártyázunk, de másképp. Egyrészt mások a lapok, másrészt mások az ellenfelek is. Véleményem szerint jobbak, illetve fogalmazzunk úgy, hogy csalnak, vagy rohadt nagy mázlijuk van. Folyton kiteszik a húszat, még a legputrisabb lebujban is, a legrosszabb alappaklival is. Nyilván ez a kártyázás is egy külön játék is lehet, gondoljunk csak arra, hogy a Windows alapcsomag is kapásból tartalmaz Fekete Macskát, Admirálist, Pasziánszt, vagy más kártyajátékot. De a softwarepiac tele van további kártyajátékokkal is, Mahjongtól kezdve mindenféle speciális kártyajátékokig. Tehát a Kotorban ezt mind-mind megkapjuk kvázi pluszban, a csomagon belül.
Mai cikkem ezt a játékélményt tárgyalja, illetve a Champen keresztül a Kotor 2 egyik legkomolyabb kihívását. Ugyanis Nar Shaddaan van egy játékbarlang, ahova elméletileg be sem mehetnénk, persze hamar megtudjuk azt a jelszót, mely segítségével simán beengednek az ajtónállók. Egyébként a Champhez hasonló, ugyanolyan fajú és ruhájú kis denevérember fogja elárulni a jelszót. Egészen pontosan egy kis Chadra-Fan. Elég keveset találunk a játékban, ez a két egyed a leghíresebb. A kis informátor neve Kaalah-Nah.

Akár ő is lehetne a mai cikkem tárgya, ugyanis mint írom, tényleg tök ugyanolyan, mint a Bajnok. Ugyanaz a skin. Ő ott ácsorog, és figyel. Mindent hall, mindent lát. Pár kreditért sok mindent elárul nekünk, a helyi maffia viselt dolgaitól kezdve az ominózus pazaak den jelszóig. Neki van is neve, mint írtam. Fajtársa milliószor híresebb, de érdekes módon nincs neve. Ő a Champ, a Bajnok. A verhetetlen nagyágyú.

Aki bár egy kis töpszli, de mikor belép a pazaak barlangba, az egyik nő áhítattal kezd el róla beszélni, hogy jaj de szép, milyen jóképű, és ő szerelmes bele. Ő Dahnis egyébként. Egész nap játszana vele, de hogy pazaakot vagy mást, azt nem árulja el. 😉

Egy biztos, hogy miután legyőzzük a Champet, és mi leszünk a Bajnokok, onnantól MI fogunk neki tetszeni. Akár nő vagy, akár férfi, Dahnis hirtelen megszeret téged. Ezzel a Kotor megadta nekünk az első digitális golddiggert is, egy olyan virtuális nőt, aki a pénzért bárkivel bármit még a játékban is… 🙂
Egyébként a Champ egy szint alatt le sem áll játszani senkivel. A dolog rendkívül hasonlatos a Kotor 1 Bendak Starkiller szálához, aki ugyancsak nem hajlandó bárkivel leállni párbajozni, csak akkor mozdul, ha az összes arénaharcost levertük.

Ugyanez lesz itt is. Az összes kártyást le kell verni, ez kelti fel a figyelmét, és mivel elkezdenek bennünket isteníteni a barlangban, ezt nem tűri, és bejön, hogy lepofozva bennünket helyreállítsa a világ rendjét. Azaz kártyában megmérkőzve megmutassa, hogy nála akkor sem vagyunk jobbak, és ő a Bajnok, a verhetetlen, hiába vertük le a többit, az nem számít. Mert hogy a Champ az más kategória. Előtte S4-C8-at kell megverni, aki modulhibás droid, valamiért kártyázni akar, de nem igazán tud, de kvázi szenvedélyt érez rá. Miután levertük, érdemes megjavítani, illetve javíttatni mondjuk Bao-Durral, egy kis influencért.

Utána Dahnist, és Geredit lehet kihívni, utóbbit talán ötször kell megverni, mire elismeri, hogy vesztett, de meg is haragszik ránk. Mindenesetre ezzel mi válunk a legjobbá, aki méltó a bajnokra, ekkor jön be a Champ.


Gyakorlatilag 20-ra van kalibrálva. Ha nem csinál húszat, akkor alattunk marad, és besokalltat. Ha mégis elérjük a húszat, a legkritikusabb pillanatban, mondjuk 2:2 állásnál előveszi a tiebraker +/-1 lapját 19-re rárakva ezt, ami azt jelenti, hogy 20-a van, nekünk hiába is lesz, a tiebraker azt jelenti, hogy döntetlen esetén is nyer, azaz még egy 20-20 állásnál is ő nyert. De ezen a screenen az is megfigyelhető, hogy kármentésre is remek. 2:0-ra vezettem, elméletileg tudtam volna nyerni, hiszen 22-m van, és ott egy +/-2 lap, azaz lehoztam volna 20-ra, de mivel beállt ő is 20-ra egy tiebrakerrel, tök felesleges elpazarolnom a kettesem, döntetlennél is ő nyer. Ezt el kell tehát engedni,de arra nagyon jó, hogy kiment a tiebrakere, és még mindig vezetünk.

Mindemellett van egy virtuóz stílusa, és úgy csal, hogy elméletileg tényleg verhetetlen. De csak elméletileg. Mert sűrűn mentve, és egy minél jobb segédpaklival azért meg lehet fogni. Ezért azt javaslom, előtte azért járjuk be a többi bolygót is, teljesítsünk küldetéseket, amiért extra lap jár, kutassunk át mindent random lapokért, és az összes kereskedőnél nézzük meg, milyen segédlapot tudunk beújítani. Mikre gondolok? Például a +/- lapokra. Kellenek. Mert rohadt gyorsan besokallunk. Nekem például a Champ előtt ez volt a tarsolyomban:

Stílustól függően alakítsuk ki a segédlap paklinkat. Vegyünk minél többet, akár egyféléből is, mert a kezdés előtt 4 random segédlapot ad a gép. Sok jó lapot lehet szerezni árusoktól, vagy kártyapartnerektől. Pato Adonál például van egy kettes/négyes negáló és egy +/-6 lap is eladó. Íme:

Utóbbi arra jó, hogy mondjuk egy 18-nál kért lapnál még egy nyolcast is nyerésre tudjunk használni. Ugyanis 18-nál megállni egy Champ ellen nincs értelme. Úgyis húsza lesz. Tehát lapot KELL kérni. 18+8=26. Azaz egy +/-6 lappal le tudjuk hozni húszra. Nem biztos hogy nyerünk akkor sem. De arra kényszerítjük, hogy még lapot kérjen. És esetleg besokalljon. Vagy legalább el kelljen használnia egyet a 4 segédlapjából. Meg kell érteni, hogy a Champet ki kell fárasztani, el kell szedni a jó segédlapjait, de még akkor is, ha már nincs neki, simán fogja dobálni a húszakat, és a pure pazaakokat. Tehát az sem jelent feltétlenül győzelmet, csak nagyobb esélyt, ha ügyes játékkal rákényszerítjük a jó lapjainak korán felhasználására. Persze ő sem hülye gyerek, folyton nehéz helyzeteket generál. Például folyton alattunk marad. Ami azt jelenti, hogy előbb sokallunk be, vagy kényszerülünk segédlap felhasználásra, mint ő. Ilyen eset az, amikor nekünk nagy lapok jönnek, neki kicsik. Mivel mi kezdünk mindig, 3 lapból simán be lehet sokallni, ezen a screenen 24-em van, neki 3.

Azaz ő még döntési helyzetben sincs, mi már meg is szívtuk. Olyan is van, hasonlóan az előző screenhez, ahol nincs is értelme lehozni egy mínusz lappal, mert olyan értéket kapunk, amiért egy segédlap elpazarlása felesleges. 9+7=16. Az nulla, lapot kell kérni.

Van két +/-6 lapom, tehát még ha 10-est is kapok, le tudom hozni húszra. Erre kapok egy hetest. Az 23. Az 1 és 2 lapjaimmal nem lehet 20-ra hozni, a 6 meg lehozná 17-re, ami nem érték ellene. Főleg, hogy még csak 14-e van, kis lappal még mindig alattunk marad, hatossal húsza van, ötössel 19, azaz nekünk 1-2-3 jó, vagy pedig ha nagyobb lapot kapunk, még egy segédlapot kell majd elpazarolni, vagy az is lehet, hogy 2 segédlap elmegy, de akkor is nyer. Nincs értelme, el kell engedni ezt a kört.
Azaz látható, hogy még +/- lapokkal is csak korlátozott mozgásterünk lesz. Viszont a Kotor 2 hozott új lapokat, amik bitang jók az ilyen nagyágyúk ellen. Ilyen például az utolsó lap duplázó, ami egy jolly joker. Szinte. Úgy értve, hogy nincs meghatározott értéke. Annyit ér, amikor kitesszük, mint az előtte levő lapunk. Mondok egy példát. Nyitó lapunk egy tízes. Rátehetjük, ekkor a lap is tízet ér, azaz 10+10 kapásból van egy húszunk. De ezt nem javaslom, a Champet játékra KELL késztetni, besokalltatni, és tartalék lapjait ki kell valahogy szedni belőle. Azaz törekednünk kell arra, hogy sikerüljön például egy lap nélküli húsz, engedjük el, hátha jön egy tízes magától. De teszem azt jön egy ötös. Az még mindig csak 15. Erre is rátehetjük, ekkor mivel az ötös volt az utolsó, ekkor ötöt ér, megint 20. De én ekkor sem szoktam még. Érdemes a végletekig játszani, hiszen 3 lap ment le, lehet hogy neki még csak 8 van. Törekedni kell a mázli húszakra, vagy arra, hogy ő hibázzon, ő sokalljon be, ő pazaroljon tartalék lapot.

mázli20, lappal hozta döntetlenre

Nem egy sima, vagy alulról 20-ra kell törekednünk tehát, hanem fölé kell menjünk sokszor, és mínusz lappal visszakorrigálni, még ez az idő is kevés ellene sokszor!
Vagy ilyen új csúcs szuper lap a 2/4 fordító, és a 2/6 fordító. Ezekkel nyerni nem könnyű, ha húszra mész, bár lehet azt is. Viszont amire szenzációs, az hogy be lehet sokalltatni őt. Tartsuk a megfelelő pillanatig, és egy olyan partiban, ahol mondjuk kapunk egy 2, 4, 1, 2, 2, 4, 9 szerű állást, nyugodtan kérjünk még és még lapot, akár 20 fölé is, majd ha fölé értünk, váltsuk be a 2/4 fordítót. Ezzel a lappal az összes kettes és négyes lapunk LEVONÓDIK a többi lap összegéből. Tehát a fenti hét lap után bármilyen piciket is kapott az ellenfél, tuti előbb ér húszhoz, és vagy besokall, vagy segédlapot kell használjon. Míg nekünk ez nem 24 lesz, hanem -2, -4, 1, -2, -2, -4, 9, 2/4 fordító, ami -4! Ami azt jelenti, hogy mi még nullán sem vagyunk, ő pedig még apró lapokkal is 20 körül lesz. Nagyokkal pedig besokall. Sőt! Mivel látható, hogy összesen 12 pazaak lap kérhető le, összesen annyi fér el ugyanis, ha az utolsó lap is lejön, nyerünk, tehát ha az említett nyolc lap után (melyek összege -4) kevesebb, mint 24 értében húzunk le a fennmaradó 4 kártyahelyre, akár egy kis 14-15 értékű lappal is nyerünk, mert a szabály szerint ha betelik és még nincs 20, a kihívó nyert. Erre rá is lehet segíteni egy ilyen állásnál, mondjuk egy +/- lap utolsó azaz 12. helyre tételével, ami garantált győzelem. Például -2, -4, 1, -2, -2, -4, 9, 2/4 8, 8, 10, esetén sincs baj, mert bár a végén a nagyokkal felmentünk 22-re, rakjunk ki egy +/-6-ost mondjuk, ami lehozza 16-ra, de mivel betelt a 12 hely, azzal is nyerni fogunk.
Tehát ezzel a lappal már csodát lehet csinálni. A 3/6 fordító még brutálisabb, hiszen nagyobb értékű lapokat negál. Már 2-3 darab hatossal is mínusz 18-hoz jutunk, esetleg ha még hármas is van a leosztásban, brutális mozgásterünk lesz. Egy 3, 6, 2, 6, 6 3/6 fordító esetén például ez nem 23, hanem -19! Tehát akár nagy lapokat is adhat innentől, majdnem biztosan nyerünk. Ha pedig a körben 2, 3, 4, és 6 lapok is voltak, akár a kétféle lapnegálót is rátehetjük, ekkor gyakorlatilag garantált a siker, minden lap szinte mínusszá válik, hiába áll a Champ húszon, mi két negálóval betelítjük a 12 mezőt, és 4 állással nyerünk a húsza ellen, elmenve 2:0-ra!


Két taktika lehetséges. Az elején elmenni például, hasonló agresszív stílussal, mint amit eddig részleteztem. Azaz akár leosztásonként 2 segédlapot is kitenni, és elhozni az első két partit. Mivel a Pazaak 3 győzelemig megy, az ellenfélnek innentől nincs más választása, mint minden partit hozni. Azaz nem tud variálni, elengedni lapokat, vagy leosztást, muszáj menni, nyerni, ha besokall rátenni segédlapot, majd lapot kérni, ha az is több, megint segédlap, megint lapot kérni, és így tovább. Volt olyan esetem, hogy 2:0 állásnál az ellenfél 17-re lapot kellett kérjen, nagy jött, rátett egy +/-6-ost, az új lap is nagy volt, megint kitett valami +/-5 körülit, és a harmadikkal fogta meg a lavinát, azaz egy 20-20 döntetlenért ki kellett tegyen 3 segédlapot! Olyan is, hogy 3:0-ra vertem úgy, hogy segédlapom sem fogyott. Kettő nullnál 21-e lett, lehozta egy ötössel, az 16. De nyolcast kapott, az 24. Ezt is le kellett hozni, egy mínusz hatossal 18-ra, de ismét nagyot kapott, és elszállt. Tehát a kezdeti előny, főleg 2:0 állásnál az ellenfelet arra kényszeríti, hogy mindenáron lehozza, minimum döntetlen kell neki, de inkább nyerés, ezért sok lapot kell pazaroljon, és nagy az esélye, hogy emiatt kimerül, vagy elszáll.


A másik taktika, hogy kifárasztjuk, elengedünk olyan partikat, amik nehezen nyerhetők, főleg, ha ő úgy nyert, hogy segédlapjaiba került. Ha elment 2-3 segédlapja, az azt jelenti, hogy a harmadik partitól a maradék egyből tudni gazdálkodni, míg nekünk esetleg ott van még mind a 4 segédlap, plusz a szerencse. Ha pedig már nincs segédlapja, az maga a főnyeremény! Ugyanis félni fog, nem tudja besokallás esetén 20 alá hozni. Ez azt jelenti, hogy MEGÁLL esetleg 20 közeli, de esélyt jelentő számoknál, praktikusan ilyen 17-18-19 körül, de volt olyan, hogy megállt 15-nél, nem mert arra lapot kérni. Ami azt jelenti, hogy akár segédlap nélkül is van esélyünk egy győzelemre. Ha megáll mondjuk 17-nál, mi már 18-19-nél is megállhatunk, és győztünk. Ezen a screenen (nem a Champ) megállt 18-on, nekünk menni kell, akár fölé is, hátha eleve kapunk olyat, amivel 19-20 lesz. Fölémentem, de a kijelölt +/-6 lappal le fog jönni 19-re, és azzal is nyerünk! Érdemes megfigyelni, hogy nekem is 18 volt, megállhattam volna döntetlenre, de a mínusz lapokkal nagy esélye volt, hogy fölé tudok állni, így is lett. Rátehettem volna a +/-2 lapot, és nyerek. De sosem érdemes alulról tenni +/- lapot, mert azzal elveszítjük az esélyt, hogy eleve kapjunk egy kettest. Lapot kell kérni, hátha jó, ha nem, mínusszal visszahozni. Így adunk esélyt magunknak a szerencsére, ha rátesszük alulról, nem kaphatunk kettest, nem marad meg a tartaléklap. Így is ki kellett játszani, de az esélyt megkaptuk.


További taktika, hogy „legalább ő is pazaroljon”. Azaz mondjuk van egy 15:17 állás, amikor is mi kapunk egy kilencest, és felmegyünk 24-re, viszont ő jön. De csak mondjuk +/-6-osunk van, ami egy nagyon jó lehozó lap, egész magas besokallásból, jelesül 26-ból is ment, de jelen esetben „csak” 18-ra hoz le. Megállhatunk, de akár el is engedhetjük a partit. Ő jön. És 17-en áll. Lapot KELL kérjen. Ha hármasnál nagyobbat kap, és hát 10-ből 7 lap ilyen, segédlapot KELL használjon ő is. Ha megálltunk, tuti 19-re, vagy 20-ra ment. Ha csak elengedtük, mondjuk fölémegy egy ötössel 22-re, de ha nagyobb mínuszlapjai vannak, alánk fog menni, 18-nál csak egál, és mi fogunk jönni. Ha megáll 18-nál, kapunk egy esélyt győzni, ami akár két segédlappal is, de siker! Tehát ha lapot kérünk, és mögé tudunk érkezni mondjuk egy 19-18 esetén is értékes siker, még akkor is ha 2 segédlapunk elment. De már az eredeti állapot mentése is jó, hiszen előbb sokalltunk volna be, ha nem hozzuk vissza nyert. Visszahoztuk, lapot kell pazaroljon. Még ha nyert is, 1-1 segédlapunk ment el, míg ha elengedjük a 17 után nagyot kapva, besokallva, simán nyer. Így maximum úgy nyer, hogy neki is, és nekünk is segédlapjába került az, ami neki simán ment volna.
Szóval a Champ ellen ilyen bonyolultan kell gondolkozni, mint amilyen ez a cikk is. Nincs apelláta. Aki nyerni akar, az nőjön fel hozzá. Ezért ő a bajnok. Persze a hülye gyerek is nyerhet, ezer újrajátszással, ajándék pure pazakokkal, meg mázlival. De aki fel tudja venni a kesztyűt, és a saját területén páholja el ezt a nagyágyút, annak lesz igazán édes a siker íze. Akkor válik győzelemmé, sőt, DIADALLÁ. Egyébként Champ más fából van faragva, mint mondjuk a többi sértődőst, megvertél, biztos csaltál, nem játszom többet veled típusú ellenfél. A Bajnok az Bajnok. A diadal után elismeri Exile tudását, és meghajol előtte. Sőt, neki adja a +/-1 tiebraker lapot, a feljebb említett döntetlen javunkra fordítót.

Sőt, úgy összejönnek Exile-lal, hogy amikor Exile-t elkapják GOTO emberei, és felviszik a jachtjára, a Bajnok segít a csapatnak! Mivel helyi ember, közismert és elismert, felajánlja, hogy azt hazudja Vogga raktárában, hogy T3-M4 az ő robotja. Odaviszi a kis utility droidot, és eladja nekik 2000 creditért. 😀

Így jut be a kis T3 a raktárba, így szerzi meg azokat a kódokat, melyekkel álcázni tudják az Ében Héját egy zsíros szállítóhajónak, ezért támadja meg, és vonja magához GOTO, így jut be a csapat a jachtjára, és szabadítja ki Exilet.


Szóval ez a Champ, ilyen vele kártyázni, és így lett a csapat barátja. Nem mindennapos élmény ellene játszani, Suvam Tanhez hasonló zseni, kártyagéniusz, de míg előbbi a K1 profija, a Bajnok a K2-é.
Egyébként a kártyázás sok mással is gyakorolható pénzért, lapokért, vagy páncélbetétekért. A hardcore játékosok pedig megkérhetik Attont a hajón, hogy toljon velünk egy partit, baráti alapon, csak a játék kedvéért. Mert játszani öröm. Sőt, ha már megvan a tiebraker, a duplázó, és a fordító lapok is, egyre inkább nyerünk majd, ezzel pénztárcánk is dagad majd, meg a keblünk is a sok győzelem miatt, és a többi kártyás ellen immár MI LESZÜNK A BAJNOKOK.

Tekintsétek meg a Champ custom figurámat is!

Champ elölről

A Bajnok „eladja” T3-t

Champ oldalról


Champ hátulról


Köszönöm a figyelmet, remélem maximálisan elégedett vagy a cikkel és a figurával. Gyere vissza máskor is, és mondd el másoknak is, milyen remek oldalon jártál! 😉

A cikket írta Rostás Norbert 2020. novemberében, a figura készülte évekkel azelőtt.