Swoop bike-os Super Battle Droid (Scout)

Nyilván a Super Battle Droidok már egy fokkal gyorsabb robotok voltak a CIS (Confederacy of Independent Systems – Független Rendszerek Szövetsége) hadseregében, mint amilyenek a régi B1-es sima harci droidok voltak, mégis, sebességük nem volt megfelelő a gyorsabban rohangáló klónok ellen. A Jedik ellen pedig sebességük szinte nem is volt mérhető. És akkor még nem is beszéltünk a gépesített klónosztagokról. S valóban – a Klón Háborúk kezdete óta gomba módra szaporodtak a GAR (Grand Army of Republic – Nagy Köztársasági (klón)Hadsereg) sorain belül avillámgyorsan mozgó gépesített felderítő és támadó osztagok. A speeder bike a maga szélsebes mozgásával mindenki előtt ismerős, akár a későbbi birodalmi formájában ahogy az Endoron láthattunk például, vagy a GAR klónok által megülve egyfajta korai köztársasági speeder bike verzióban.

A Köztársaság azonban itt nem állt meg, létrehozott BARC speedereket is, komplett BARC hadosztályokat ledobva egyes bolygókra. Ki ne emlékezne Neyo parancsnok BARC speederes osztagára Saleucamin, az Epizód 3 szörnyűséges 66-os parancs jelenetéből például. Nyilván terepviszonytól függően, vagy küldetéstől függően dőlt el, hogy egy adott bolygón milyen egységet vessenek be a klónok, de a mocsaras Saleucamin például egy antigravitációs BARC speeder tökéletes döntés volt, ahol gyalogszerrel térdig süppedtek volna a GAR klónok a mocsárba, és iszonyat lassan haladtak volna vastag páncélzatukban, míg BARC speederrel úgy száguldottak az ingovány fölött, hogy szem alig tudta követni őket. De például havas, jeges bolygófelszínen is szuper választás volt a BARC, igaz, arra a végén a GAR rendszeresített egy kabinos változatot, ahol a pilóta nem fagyott meg a jéghideg környezetben, ráadásként még a jeges menetszéltől is csapatva.

A kabin akár még egy minimális védelmet is jelentett, például primitív lövedékek elakadhattak az üvegben, ahogy azt láttuk is Orto Plutonián, ahol a helyi őslakos Talzok nyilai, dárdái elakad(hat)tak Rex kapitány téli osztagának kabinos BARC speeder üvegeiben.

A CIS-nek is lépnie kellett. Nyilván technológiailag nekik is adott volt a swoop bike, hisz már az Epizód 2 végén láthattuk Dooku grófot egy szeparatista tervezésű swoop bike-on menekülni a Geonosison egy igen gyors Republic Gunship előtt, de Dooku ember volt, ráadásul Sith lovag, így neki a swoop egyfajta motorként könnyedén volt irányítható. A droidhadseregben viszont nem igen voltak sofőr droidok. Bár a kék festésű pilot droid papíron járművek vezetésére alkalmas volt, de belső modulja korábbi volt, elavult, és még fénykorukban is inkább CIS cruisereken szolgáltak személyzetként, vagy egyes hordozó járműveket vezettek. A B1-es sima harci droidokra egy nagy fejlesztést már felesleges volt rákölteni, ezért a CIS úgy döntött, a swoop vezetési modult inkább a Superbattledroidokba építi bele.

Bár Steven Seagal mosolyog még magán a kérdésen is az Úszó Erődben, mikor megkérdezik, tudja-e vezetni a helikoptert, (hülye kérdés, hát hogy ne tudná…), de még Neonak, vagy Trinity-nek is szüksége volt letöltésre a Mátrixban, mikor helikoptert, vagy – esetünkben inkább fontos, hogy – motort kellett megfelelő tudással, azaz szélvész-gyorsan, de biztonságosan vezetni. Nos, hasonló letöltésre, olyan szervizpakkra volt szüksége az SBD-knek is, mint amit Trinity kap például az ajtópályás üldözés előtt. Azzal a tudással a Superbattledroid képessé vált nagy sebességgel száguldani egy CIS swoop bike-on, kezelni a konzolját, közben használni a gépágyúját, tájékozódni, célozni, navigálni mindent, meglehetősen nagy sebesség mellett, ami esetenként bizony a 400-500 km/h között mozgott. Ehhez a sebességhez magasabb kvalitások kellenek, hiszen minden gyorsan történik, ez veszélyes üzem, gondoljunk csak a Forma 1-es pilóták szuperlicenszére, vagy egyes szörnyszülött autókhoz való külön engedélyekre a mi valós világunkban is.

Az így megszülető CIS fegyvernem hivatalos neve scout SBD, azaz felderítő Super Battle Droid. Alapvető feladata az volt, hogy felderítsen, azaz nagy távolságból is gyorsan hozzon információt az ellenségről. Ha lehet, a harcot kerülnie kellett, pusztán követni az ellenséges csapatokat, vagy felderíteni egy ismeretlen területet, bejárva azt a swoop segítségével. Ez a Galactic Battlegroundsban akkor igazán fontos, amikor FOW, azaz Fog of War alatt játszunk, ahol a pálya ismeretlen részeit fekete “köd” takarja, nem látjuk a domborzatát, növény- és állatvilágát, az ott levő épületeket, vagy ellenséges csapatokat. A játék elején pedig a TELJES pálya sötét, így létfontosságú, hogy mielőbb felderítsük minél nagyobb részét. A két sarokból így már egyenlő eséllyel tud elindulni egy speederbike-os klón, és egy swoopos SBD, a két robogó sebessége közel egyenlő, a két hadsereg egyforma eséllyel kezd bele a térkép bevilágosításába.

Mindamellett a pályán szelídíthető tenyészállatok legelésznek, amikért vérre menő küzdelem folyik a játék elején! A speeder bike-os, és swoopos felderítők keresztbe kasul felkutatják a pálya minden zugát, hiszen aki megtalálja, és hazahajtja ezeket az állatokat, az óriási előnyhöz jut általuk, hiszen húsuk kajaforrást jelent! Ezért egymás hazahajtott állatait ellopják, illetve felrobbantják az ellenfél gépesített felderítőit, hogy azok ne tudjanak tovább kutakodni a pályán. Vannak Banthá-k, amiket a tuskenek is nagyon szeretnek, egyrészt megülik, másrészt húsáért, és kék tejéért tenyésztik is. E kék italt tölti ki Beru néni a filmben is Luke reggelijéhez.

Valamint vannak Nerf-ök, amik csordában legelésznek, és ugyancsak nagyon jó tenyészállatok, bár piszkosnak tartják őket, mint mi a disznókat, ám húsuk finom. (A Nerf pásztorok alantas munkásoknak számítanak, a Battlefront 2-ben Leia gyakran szidalmazza is a birodalmiakat Nerf herder-nek, azaz nerf kondásnak, ami a mi szóhasználatunk szerint a nem őriztünk együtt disznót, és a bunkó paraszt közt található félúton a pejoratív csillagok háborújás szinonima szótárban…) Mindenesetre e két állatfaj számára bázisunkon építsünk Animal nursery-t, azaz állattenyésztő helyet. Ezekbe behajtva a tenyészállatokat csodás hús-, és tejhozamnak fogunk örvendeni, ezért a gépesített felderítők ezekre az állatokra úgy vigyáznak, mint az aranyra, hisz hazakísérve ezeket a bevilágosított pályáról olyan lökést adhatunk a civilizációnknak, mely már ezen korai fázisban képes lehet eldönteni a játék további kimenetelét. 

Ezért a CIS egyetlen esélye a swoop bike-os SBD felderítő, melynek segítségével villámgyorsan el kell száguldani, és megtalálni vele, majd hazakísérni vele minél több állatot. A klónok civilizációja (Republic) az utolsó korszakjukban pedig MÉG tovább tudják majd fejleszteni a Kamino-i stimulált géntechnológiával szinte burjánzó állattenyésztésüket, ami gyakorlatilag a továbbiakban szükségtelenné teszi a food gyűjtését számukra. Gyakorlatilag elszabadult számlálóként fog pörögni a kaja a jobb alsó kijelzőn, így minden erejükkel a többi nyersanyag szedésére fognak tudni koncentrálni, de ez Republic specifikum, mely az ő civilizációjuk sajátja a játékban.

Ha azonban a swoopos SBD jól dolgozott, akár úgy, hogy elhajtotta az állatokat a klón felderítő elől, akár úgy, hogy szétlőtte a speeder bike-os klónt, (ahogy a screenshoton is látható, ahol a scout SBD-m büszkén bámulja a földön azt a kis megszenesedett kupacot, ami maradt a speeder bike-os klónfelderítőből) a Köztársasának nem lesz haszonállata, nem lesz mit hazavinni, vagy nem lesz mivel hazakísérni, bizony a fejlesztéseiket a hajukba kenhetik, ha nincs marhájuk, nem lesz húsuk, tejük, mehetnek halászni, vadászni, farmozni, míg a CIS-nél úgy fog pörögni a kajaszámláló, hogy szinte kiakad.

De hogyan is tudja a swoopos SBD támadni az ellenséges speeder bike-okat? Először is azzal a lézerágyúval, ami a swoop alá van építve. Az ágyú tűzereje egy vadászgép blaster cannonjával lehetett egyenértékű. Ne egy lépegető erejét képzeljük hozzá, de arra tökéletes volt, hogy egy hasonlóan páncélozott speeder bike-ot szétlőjön, vagy még inkább, hogy kilője annak sofőrét. Ami ezeknek a gépeknek a nagy hátránya volt, hogy a sofőr könnyen kilőhető volt, hiszen csak rajta ült a járművön, kabin nem védte. Ez igaz volt több járműre is, de nem csak a szeparatista oldalon, hiszen a klón AT-RT lépegetőn is csak rajta ült egy klón, mindenféle kabin, vagy védelem nélkül. (Az AT-RT is egy felderítő jármű, egy gépesített gyalogsági eszköz, bár kétségtelenül támadóerőben jobb mint egy swoop, de sebességben jelentősen rosszabb.) Sok AT-RT-t nem is felrobbantottak a szeparatisták, hanem kilőve a sofőrt felpattantak a megürült nyeregbe, és az így megszerzett gépet fel tudták használni a klónok ellen.

Ezt a Battlefront 2-ben ki is próbálhatjuk. Ezen a screenshoton egy superbattledroidot irányítva sikerült kilőnöm az AT-RT pilótáját, és felpattantam a helyére, a klónok ellen fordítva saját lépegetőjüket!

A beépített gépágyún kívül azonban az SBD még egy módon tudott tüzelni – csuklóágyújával. A jobb csuklóra szerelt kétcsövű lézerágyú erősebb, mint egy sima droid puska, ráadásul ún. Trishot fegyverrendszerrel van felspécizve. (Sorozatlövésre alkalmas rendszer.) A CIS ezért is döntött a super battle droid mellett, hiszen a swoop beépített ágyújával tudott kaszálni maga előtt, míg a nyeregben ülve jobb kezét előre tartva további pusztításra volt alkalmas csuklóágyújából is szórva a halált.

Egy swoopos SBD azonban igen drága volt. Nem minden alkalommal vetették be, nem is vittek mindenhova Scout SBD-ket, csak ahova indokolt volt, akár a terepviszonyok miatt, akár azért, mert a klónok is bevetettek valamilyen gépesített hadosztályt. A Geonosison például csak magát a swoopot leszállították a szövetséges őslakos Geonosisi lényeknek, emiatt a bolygón megszokott látvány volt egy elit geonosisi egy swoopon, akik a végén már igen jól megtanultak a swooppal száguldozni.

A második, vagy a harmadik geonosisi csatában már olyan ügyesek voltak, hogy egy kézzel vezettek, a másik kezükkel pedig a szonikus fegyverükből lövöldöztek a klónokra, igen hatékonyan. Ezzel már felértek egy SBD-vel is akár, csak itt nem a csuklófegyver használata jelentette az extra tűzerőt, (ahogy az SBD-knél előbb tárgyaltam) hanem a hangfegyver.

A háború előre haladtával a CIS újabb droid konstrukciói már eleve fel voltak spécizve a swoop vezetési modullal, így például akommandó droidok már készségszinten pattantak rá, és száguldottak el vele, de például a taktikaiparancsnok droidok is előszeretettel használták a swoopot, mellyel már gyorsan tudtak mozogni, meg tudták vele védeni magukat, és például a Naboon már a helyi milícia ellen is bevethetők voltak akár bevetésen, akár felderítő küldetések során.

A Galactic Battlegrounds-ban bár már rögvest a játék elején van egy scout SBD-nk, de fontos tudni, hogy elvesztése esetén nem tudunk újat gyártani helyette! A gép ugyanis a Mech factory-ban készül, melyet az első korszakban nem tudunk megépíteni.

Ezért fontos lenne nem elvesztenünk felderítőnket, vigyázni kell rá, például ugye a korábban említett ellenséges klón felderítővel szembeni harcban. Ha megmarad a swoopos SBD-nk, akkor hazahajthatjuk a nerf-öket és banthákat, majd villámgyorsan belekezdhetünk a következő létfontosságú dologba – az ellenséges bázis körül dolgozó munkások zavarásába. A következő módszerrel akár egy Hardest, azaz brutál nehéz gépi ellenfél ellen is nyerhetünk, de SZÜKSÉG VAN EGY SCOUT SBR-RE! Száguldjunk oda vele az ellenség Command centeréhez, és lőtávolon kívül lőjünk bele akár egy épületbe, akár a parasztokba.

A mesterséges intelligencia ellenséges támadásnak veszi swoopos SBD-nk lövéseit, ezért becsengeti a munkásait a városközpont védelmébe. A parasztok berohannak a command centerbe, és onnan kezdenek lövöldözni a swoopra. Ekkor szélsebesen el kell kezdeni körözni a command center körül, valahol a lőtávolság szélén. Ugyanis ha messzebb vagyunk, az AI azt hiszi elmenekülünk, és kiengedi a parasztokat ismét dolgozni. Ezt nem szeretnénk, ugyanis amíg bent ücsörögnek a command centerben, addig nem dolgoznak, azaz nem gyűlik a nyersanyaguk. Emiatt nem tudnak építkezni sem, vagy szintet lépni. Ha ezt ügyesen csináljuk, és nem robbantanak fel bennünket a körözés alatt, de a mi bázisunkon viszont a hátországban folyik a munka, akkor hihetetlen előnyre lehet így szert tenni. Fontos az állandó mozgás, ha egy pillanatra rosszul kattintunk, beleakadunk egy parasztba, vagy egy épületbe, azonnal felrobbantanak bennünket. De jelenleg ez az egy féle módon tudnak védekezni, miszerint a városközpontból lövöldöznek, hisz más védelmük nincs, mivel a felderítő speeder bike-os klón felrobbant, troop centert (barakkot) pedig amíg a városközpontban bujkálnak, nem tudnak építeni. Ha egy paraszt kimerészkedik gyorsan építeni egy barakkot, lőjünk gyorsan bele, visszamenekül a városba, és folytathatjuk az egészet a kellő ideig. A hardest fokozat csal, mert annak ellenére, hogy bent ücsörögnek, ÉS NINCS leépítve a korszakváltáshoz szükséges épület nekik, mégis elindítja majd a tech váltást, és gyárt munkásokat is annak ellenére, hogy nincs pénze rájuk, akik egy idő múlva annyian lesznek, hogy már nem férnek el a városközpontban sem! (Abban 15 ember fér el.) Ezért az azt meghaladó munkások “kilökődnek” a központból, és nincs mit veszteni alapon elindulnak építkezni, falat, védelmi tornyokat, katonai épületeket kezdenek építeni 50 különböző helyen, ami igen nehéz helyzet elé állítja swooposunkat, hisz egy időben nem tud minden építkezőbe belelőni. Szerencsére nem is kell, hisz az épületeknek van egy építési ideje, ezért nagyjából mindenhova oda tudunk érni, belelőni a munkásba, hogy abbahagyja az építkezést. Mikor ez megoldhatatlanná válik, szelektáljunk, a fontos épületet építőket akadályozzuk meg, tudományos akadémiát, fejlesztő épületeket nyugodtan építhetnek, falat, gyűjtőhelyeket, állattenyésztő helyet is, de tornyokat, katonai épületeket, Jedi templomot, várat NE! Ugyanis addig nem tudnak bennünket támadni, míg nincs Jedijük, klónjuk, lépegetőjük, tornyuk, váruk, fejvadászuk. Ezzel a meccs meg is van nyerve. Egy idő múlva érdemes elengedni, ha játszani is akarunk, azaz miután elég erősnek érezzük magunkat, hagyjuk őt építkezni, 5 percen belül leépítik a teljes GARt, és brutál támadásokba kezdenek, hisz Hardest fokozatról van szó, így komoly csatákat játszhatunk a gép ellen maximális fokozaton. Tudni kell, ha ezt nem tesszük meg, a hardest fokozat az előbb említett csalásai miatt 20 perc alatt felmegy 4. technológiai szintre, és Gunshipekkel, lépegetőkkel fog támadni a prototípus Superbattle droidjaink ellen, úgy, hogy például légi támadások ellen még védtelenek leszünk, ráadásul a Jedik begyűjtik nekik az 5 holokront a pályáról, ezzel elindítanak egy visszaszámlálást, pár száz évet, ami alatt szintet se fogunk tudni lépni a folytonos támadásaik miatt, nem hogy legyőzni őket, vagy elvenni a holokronjaikat, fél óra alatt elbukunk. Ám az előbb említett módszerrel a jó kis swoopos SBD időt nyerhet nekünk, sőt, olyan előnybe is juttathat, amivel legyőzzük majd a Hardest fokozatot!

A Galactic Battelgrounds játékban a CIS-t irányítva a Mech factoryban  gyárthatunk swoopos superbattle droidokat. A Phase 1-es Scout SBD nyilvánvalóan rettentő gyenge, (alaptámadása, sebzése 3, pajzsozása 0/2, lőtávolsága 2 egység, élete 60HP) de mint minden egység, ez is fejleszthető! Gyártási sebességét a Várban, sebességét és hit pontjait a Mech factoryban, látótávolságát, pajzsát, sebzését, és lőtávolságát a Wars centerben, átkonvertálás elleni védelmét a Jedi templomban fejleszthetjük ki. Alábbiakban részletezem a lehetséges fejlesztéseket rá:

Sebzés-, lőtáv-, és látótávolság értékek fejlesztése war centerben 3 fokozatban:

Mozgó célpontok követésének fejlesztése Research centerben

Pajzsozás 3 fokozata, könnyű, közepes, és nehéz vértezés:

Sebesség 2 fokozata, upgraded és advanced generator:

Hit pont (ellenállás, élet) fejlesztése wookie technikusok javításai alapján:

Fullos, teljesen kifejlesztett swoop SBD. Kapott +5 sebzést, +3 sima armort, +2/+2 duracél armort, +15 életpontot, +3 lőtávolságot, +3 látótávolságot. (Előbbi azt mutatja, meddig hord el a fedélzeti ágyúja, utóbbi azt, hogy meddig lát az SBD, meddig világosítja be maga előtt a pályát.) Valamint tracking/targeting rendszere is kifejlesztésre került, melyek segítik a célkeresésében, rajtamaradásban, és a pontos találatban.

A Baktoid Művek kvadrilliókat gyártott a háború alatt a superbattle droidokból, csak úgy ontva őket a futószalagokról. Sima harci droidokból többet gyártottak, mivel azokat már korábban elkezdték gyártani, és azújabb droidfajták megjelenése után sem állították le a sima droidok gyártását. Hiába voltak már minden régi droidnak SBD megfelelői, sőt, még újabbak is, például mortaros aknavetős superbattle droidok, légvédelmi SBDk, nehéz ismétlő gépágyús SBDk, swoop bike-os SBDk, és orray háton lovagló lángszórós SBDk (amik bal keze egy módosított lángszóró volt gyakorlatilag), a kis harci droidok olcsósága, és tömegtermelése a háború végéig megmaradt.

orray_mounted_sbd_trooper

Ennek ellenére a superbattle droidok a CIS hadseregének fontos erejét képezték, és minden csatában megjelentek különféle fegyvernemekként, egészen addig, míg Darth Vader le nem állította a Császár parancsára a CIS termelését.

Tekintsétek meg a custom Swoop bike-os Super battle droid figurámat!

Custom swoop bike-os Super battle droid figura


Custom Scout SBD figura hátulról


Köszönöm, hogy a CustomStarWars látogatója vagy! Gyere vissza máskor is!

írta: Rostás Norbert 2014.10.12., a figura készülte évekkel azelőtt.