Republic Commando

Fejlesztő: Lucasarts

Kiadó: Lucasarts, Activision

FPS

2005



taunwe_republiccommando

Egy kis ember nyitja fel a szemét életében először. Most született. Fényes, fehér teremben van. Nyúlánk, magas lények járkálnak körülötte, üvegtégelyek körül serénykednek. Az egyik magas nőnemű lény odalép hozzá, és kedves, nyugodt, szeretetteljes hangon köszönti a kis jövevényt. Még másik három kis újszülött is hasonló fogadtatásban részesül ekkor. Ők a Delta osztag jövendő klónjai, a Kaminón vagyunk, és Taun We bizalomgerjesztő hangját halljuk.

“Üdvözöllek pici ember. Taun We vagyok. Te egy kis klón vagy. A Köztársaság tulajdona. Már vártunk téged.” Megszületett tehát a kis “Boss”, a pici “Fixer”, a kis “Sev”, és a csecsemő “Scorch”.

Ezek a Republic Commando nevű játék kezdő képsorai. Ekkor látjuk először azokat a klónokat, akiket később mi magunk irányíthatunk végig életük egy fontos, meghatározó szakaszán. Rövid előzményként felvillanó képekben ismerhetjük meg életük első perceit, későbbi képzésüket, tanulásukat, harci gyakorlataikat. Ekkor még nincs nevük. Pusztán számuk. Azonosítójuk van, neveiket később ők ragasztják egymásra. Íme főhőseink, és azonosítóik:

Republic Commando karakterek:

delta_squad_poszter

RC-1162 Scorch (Pörzsölt)

RC-1207 Sev (Hetes) de nem iskolai…

RC-1140 Fixer (Javító, Ezermester – őt láthatjuk az EPIII Képes Enciklopédiában is)

RC-1138 Boss (Főnök) ő a parancsnokuk

Az RC a Recon Commando rövidítése. A klónok egymást, és önnön magukat is normál körülmények közt az azonosító utolsó két számjegyével definiálják. Így Scorch például six-two, azaz hatvankettes. Kicsit olyan börtönös fíling, nemde? Tizenegyhatvankettes rab, beszélőre! Tizenkettőnullahetes elítélt, dugja ki az edényét a rácson, itt a bableves. 😀

Nekünk szokatlan ez, lévén, hogy a név és az ego az emberi tudatban szorosan kötődnek egymáshoz. A nevünkkel magunk is azonosulunk, ha meghalljuk, hogy kiejtik, odafordulunk az illetőhöz, a nevünk saját identitásunk része, és azonos tulajdonképp önmagunkkal. A klónokat ez nem érdekli. Obi-wan Kenobi mester például nem tudta klónazonosítóján nevezni embereit. Ismert, hogy Cody parancsnok nevét is Kenobi adta. De egy másik klóntisztet is elnevezett, aki az ARC trooperekből később kialakított Alfa osztag egy kitűnő katonája volt – stílszerűen Alfának. Így közvetve Obi-wan két klónnak is a keresztapja volt… 🙂

Scorch neve onnan származik, hogy egy akció során egy balul sikerült robbantása miatt kissé megégett, és lepörkölődött a szemöldöke. A szó valami olyasmit takar, hogy leperzselt, leégett, lepörkölt. Ezt tehát egy amolyan gúnynévnek mondanám inkább, mintsem becenévnek. A Boss egy küldetésben a játék alatt utal is erre az apró malőrre, miszerint “Scorch, csak juttass be minket anélkül, hogy kinyírnád az osztagot…”. Persze társai tökéletesen megbíznak benne, enélkül egy ilyen egymásra utalt, kis közösség nem is létezhetne. De ennek ellenére folyton ugratják, nem csak Scorch-ot, mindannyiukat.

Kiképzés:

clone gyakorlatok

A négy klón a Kaminón töltött évek alatt tökéletes taktikai, harcászati, erőnléti kiképzést kapott. Kisebb korukban sokat kellett tanulniuk, állandóan a monitorok előtt ültek kis kék overalljukban. Játékos formában, de rengeteg mindent kellett megtanulniuk.

Testüket is edzették, egy Walon Vau nevű kiképzőtiszt tanította őket. Különleges bánásmódot kaptak a többi klónhoz képest. Feladatuk szerint ők majd különleges behatoló egységként az ellenséges vonalak mögött hajtanak végre kulcsfontosságú akciókat. A csapatot nagyon összeszoktatták, egymással tökéletes összhangban, gyorsan, és csendben kell cselekedniük. Minden gépet tudniuk kell majd kezelni, minden fegyverrel tudniuk kell majd bánni, minden ajtón be kell jutni, minden számítógépet fel kell tudni törni! Ha nincs lőfegyver, puszta kézzel, vagy vibropengével is gyorsan, halálosan kell cselekedni.

Az angol SAS nevű katonai különleges alakulat tevékenykedett hasonló módon a második világháborúban ellenséges területen. Feladatuk nem az volt, mint a fronton harcoló közkatonáknak. Nem kellett mindenkit kiirtaniuk, sőt, ha lehetséges volt, csak a célszemélyt kellett semlegesíteni. Sokszor nem is egy személy likvidálása volt a cél, hanem titkos dokumentumok lefotózása, ellenséges haditervek, hadmozdulatok kikémlelése, új fejlesztések adatainak a megszerzése, célobjektumok felrobbantása, hídfőállások megtartása az erősítés megérkezéséig. Nos, ezeket a küldetés típusokat szinte mindet beépítették a játékba! Kitűnő veterán katonai szakemberek felügyelték mindezek hitelességét. A Deltások tehát különleges klónok, elitegység, és Deltásnak lenni dicsőség. Na nem a széles vállakat, és nem is Kudlik Júlia műsorát irigyelték a sorklónok, hanem azt a megtiszteltetést, és különleges bánásmódot, ami a Delta osztagot övezte. 🙂 Az előzőekben tárgyalt speciális küldetésekre ugyanis szinte csak őket küldték.

Küldetések:

delta
sun fac

Nos, csak vezérszavakban említsük meg a Delta osztag kommandósainak életútjának általunk is ismert fő momentumait! A Geonosis-on az Epizód II végén nem ért véget ám a csatározás! Scorch-ékat külön-külön ledobták a csatától távol, hogy hatoljanak be a katakombákba, a droidgyár alatti szintekre, és kapják el a menekülő geonosis-i vezért. A felszínen először is meg kell találniuk egymást. Érdekes megfigyelni, hogy minden társunk belépője rá jellemző. Scorch-ot például egy robbantás miatt rögvest az elején megtaláljuk, ő segít nekünk felrobbantani egy nagy berendezést. Sev pedig éppen egy geonosisit ütlegel, mikor megtaláljuk. Miután teljes a csapat, át kell verekedniük magukat a droidokon, hogy lejussanak a katakombákba, hogy a terv szerint elkapják Sun Fac-et. Ezt meg is teszik, bár a tehetséges stratéga majdnem egérutat nyer, utolsó pillanatban azonban sikerül szétlőni a menekülő repülőjét.

droid

A játék miatt a fejlesztők kifejlesztettek egy új, picit furcsa rohamdroidot. A droidnak nagy “szemei” vannak, olyan kerek szemüvegnek tűnő optikákat adtak nekik, mint amilyet Harry Potter visel, vagy Okoska törp a Hupikék törpikékben… 🙂 A droidok elég ügyetlenek, és nem jelentenek túl nagy veszélyt, hiába “viselnek szemüveget”, bizony így is állandóan körbelőnek bennünket, még közvetlen közelről is pontatlanok. Ha spórolni akarunk a lőszerrel, nyugodtan használjuk “wrist blade” fegyverünket, ez egy csukló penge, amit később még részletesebben bemutatok. Viszont ami érdekes, hogy egy bug miatt a legbiztosabb mondja egy pajzsozott droidika tönkretételének, hogy odarohanva elé a pajzsán átdöfködve a wristbladdel seperc alatt kicsináljuk őket! Ha leszúrjuk a droidokat, lelőjük a trandoshaneket, vagy a geonosisiakat, biztos, hogy előbb-utóbb arcunkba fröccsen a folyadék/vér belőlük, ekkor alkalmunk lesz tanulmányozni azt az érdekes megoldást, ahogy a sisak automatikusan letisztítja a szemnyílásunkon levő szennyeződést. Igényesen kidolgozott effekt, hasonlóan tetszetős lesz, amikor az esőcseppeket fogja letisztítani a szemünk elől.

Visszatérve a küldetéseikre, az előbb említett Sun Fac lekapcsoláson kívül például meg kellett akadályozni egy menekülő Konföderációs hajó felszállását, az indulókódjának ellopásával, és percekkel az egész kóceráj felrobbanása előtt evakuálni.

boss

Később a Prosecutor nevű Assault Ship (a birodalmi cirkálók őse) fedélzetén a Delta tagok súlyosan megsebesülnek, és elkapják őket. A Boss-ra marad a foglyok kiszabadítása, mivel ő maradt egyedül észrevétlen, és egészséges. Társait meggyógyítja, és újra összeáll az osztag. Egy trandoshan-Konföderációs üzlet tárgyát képező szállítóhajót felrobbantanak, majd védeni kell a pozíciójukat míg meg nem jön az erősítés a kétségbeejtően nagy droid túlerő ellen.

tarfful
grievous_repcom

A Kashyyykon kiszabadítják Tarffult, aki később a Wookie sereg egyik vezetője, az ellenállás egyik megszervezője lesz a III. epizódban. Itt, a Wookie bolygón találkoznak először Grievous tábornokkal, akit nem sikerül elkapni, ám 2-3 magnatestőrét sikerül elintézni a Deltásoknak. Kachirno (Wookie település) hídját felrobbantják, a Citadellát felszabadítják, majd egyesével szétválnak a Deltások, hogy négy helyen elfoglaljanak 1-1 nehéz légvédelmi ágyút, hogy tűz alá tudják venni a CIS egy vezérhajóját, ami megkezdené az inváziót Kashyyyk ellen.

A Republic Commando felszerelése:

A kiképzés alatt a Delta osztag mind a négy tagja megtanult bánni minden fegyverrel. Így gyakorlatilag csak mondvacsináltak a feladatkörök, hiszen mindegyik tag bármelyik helyén bevethető lenne. Mégis körvonalazható, hogy ki miben jobb, ki mit csinál inkább.

A főnök inkább stratéga, jól átlátja a harci szituációkat, gyorsan dönt, és általában helyesen. Ezért többnyire gondolkodás nélkül, azonnal végrehajtja a csapat a parancsait.

Fixer mindent megjavít, mindent meg tud bütykölni. Ő töri fel a védelmi rendszereket, az ajtók nyitókódját, illetve a számítógép konzolokat.

Ahova kóddal nem lehet bejutni finoman, oda be kell törni. Scorch a robbantási szakértő. Ő kezeli a robbanó tölteteket, az időzített bombákat, az ajtórobbantó plasztikokat, a csapdaszerűen működő robbanóeszközöket, és a páncéltörőt.

Sev a vibrokés mestere, közelharc specialista, agresszív, mozgékony, fürge, mégis erőteljes. Ugyanakkor a csapat tán legjobb lövésze is, ezért túlnyomórészt ő foglalja el a mesterlövész pozíciókat.

dc17base
dc17m

A játékban ez ennyire nincs szétbontva. Gyakorlatilag mind a négy klón ugyanazt a fegyverarzenált használja. Alapfegyverzetük a DC-17m sorozatszámú köztársasági klón puska.

dc17msniper

Erre a fegyverre szerelhető fel később a mesterlövész ionpulzus tartozék, amihez tartozik egy távcső, egy, elektromágneses zoom (10x-20x), és a lézerirányzék. Ebbe a tartozékba egy 5 lőszert tartalmazó tár illeszkedik, ilyen tárból négyet kapnak, így összesen 20 célzott lövést lehet leadni fejenként. Ezt a fegyvert gyakran, de tévesen Sevvel azonosítják, de ismétlem, ez nem csak az ő privilégiuma, bármelyik társa éppúgy lő ezzel a tartozékkal is – majdnem.

dc17armor

Később kapjuk meg az ugyanerre a fegyverre szerelhető Anti-armor, azaz páncél elleni, magyarul páncéltörő nehézfegyverzet részt. Ebbe a vastag csőben csúsztatják be azt a töltetet, aminek a tárolóját látjuk Scorch jobb combján. Az a henger alakú töltet a Super battledroidok vastag páncélját egy találattal átüti, és az SBD (Super battledroid – ahogy ők rövidítik) atomjaira hull. Ez a gránátszerű lövedék jó a kis Pók lépegető (spider walker) ellen is, bár abba jó sokat kell belepumpálni ebből, mielőtt kidől. Ezt a fegyvert pedig (hasonlóan tévesen) Scorch-al azonosítják, pedig a játékban legtöbbet mi, a játékos használjuk a Boss-t irányítva.

dc15s

Gyakorlatilag ez a lőfegyver arzenál. Emellett van egy DC-15s Side Arm Blaster nevű oldalfegyvere a Deltásoknak, egy pisztoly, mely kis távolságú, és kis erejű, de ha kifogy a lőszer a puskából, kénytelenségből ehhez még mindig hozzá tudnak nyúlni. Rendelkezésre áll pár kézi detonátor, gránát is.

Végső esetben pedig a csuklóra erősített vibrokést kicsúsztatják a páncélzat alól, és azzal védik magukat. Ez amolyan Wristblade, hasonló, mint amit a Predátor is használ. Közelharci fegyver, a Predátor ezzel “skalpol” azaz ezzel nyesi le az ellenség fejét, amit győzelmük mementójaként zanzásítanak, összeaszalnak, és elteszik, hogy majd unokáik is láthassák a nagypapa hőstetteit 40 év múlva… 🙂

A Deltások ezt végső esetben közelharcban, vagy csöndes rajtaütéseknél hátulról, vagy éjszaka használják, amikor fontos a csendes, és gyors megoldás. Kivéve Sevet… Aki élvezetből vív, pörög, forog, szinte táncol a sok ellenség közt, és osztja a halált, derékig vérben állva, vagy épp droid hidraulikus folyadékban…

sisak tisztitás

Sisakjuk speciális sisak. Egyrészt, tán Sev példájából tanulva, megoldották, hogy a szemnyílásra fröccsenő vért, vagy hidraulikus folyadékot a sisak automatikusan letörli. Így – mint a Forma 1 pilótáinál is látjuk – folyamatos tudnak tájékozódni, látásukat nem takarja el a kosz. Ugye a F1-ben sár, gumidarabok, víz fröcsög a sisakra az előtted közlekedő miatt, a klónoknál pedig az előbb említett dolgok, így belátható, hogy a folyamatos látás alapfeltétele mindkét szakmának… Ha életben akarsz maradni, látni kell!

éjszakai_vagy_sötét_nézet

Éjjel, és sötétben is. Ezért a sisak egy speciális fényerősítő eljárást alkalmazva lehetővé teszi a “night vision mode”-ot, azaz az éjjeli látás módot. Hasonló ez ismételten a Predátorok egyik vision módjával, ugye ott három van, humanoidok elleni hő- illetve aura látás, Alienek elleni sötét kontúr látás, és ellenséges predik elleni látás, amivel az álcázott, ún. cloaking mezőbe burkolózott, amúgy láthatatlan Predátorok is észlelhetők. Nos ehhez a módhoz hasonlítható a Delta osztag éjjeli látás módja.

bacta

Felszerelésük tán legnélkülözhetetlenebb darabja az újraélesztő készülék. Kis mérete ellenére alkalmas a Vészhelyzetben látott fibrillátor módján a szívre helyezve életre ütni a haldoklót. A magához tért klón utána pedig bactával gyógyítható. A falra szerelt bactagépbe állva az seperc alatt 100 százalékos lesz a játékban, még ha azelőtt alig élt is… 🙂

Figurák:

repcom_set
repcom_battlepack

A játékélményt megörökítendő, a Lucasarts engedélyével a Hasbro kiadta a geonosisi hullámban Scorch-ot, és a geonosisi vezér Sun Fac-et. Nem sokkal ezek után kiadtak egy Republic Commando szettet, mely tartalmazta a Delta mind a négy klónját,  amiben ismét viszont láttuk Scorch-ot, valamint ismételten Sun Fac-et, és 2 újrafestett geonosisi lényt egy szettben.

Sun Fac

Nagy stratéga, igazi vezértípus. Uralkodói sarj. Díszes öltözete a figurán is jól láthatóan nemesi származására utal. Díszes mellvértje aranyozott, ékkövekkel van kirakva, ténylegesen pompázatos! A lágyéköv ugyancsak impozáns. Remek figura! Több geonosisit adtak már ki, de Sun Fac messze a legjobb! Festése nem csak a ruháján gyönyörű, hanem testszerte is. Barnás, zöldes színekben tündöklik a bőre. Combja tüskés! Igen jól eltalált ez a rovarszerű felépítés. Van hozzá egy új dárda, nem olyan ösztöke, ami a közrovarok, a köznép eszköze, hanem szebb, komolyabb, másmilyen. Középen van a markolata, ami feketére van koptatva. Ugyanakkor a nagy erejű hangfegyver is kelléke a figurának, ami bizony a játékban sok gondot okoz a játékosnak, főleg a lézeres, új típusú változat!

sun fac és poggle a kihallgatáson

Sun Fac-nek agyara is van, ez amolyan megkülönböztetője arisztokrata származásának. Mint ahogy a testalkat, illetve a szárny is megkülönbözteti őt az elnyomott közrovaroktól. Egy párbajban szerzett egy sebet, ami a szeme világába került, ez a heg jól láthatóan, szépen meg van csinálva szeme alatt!

Poggle a Kicsi jobbkezének fogadta Sun Fac-et. Ő is mindent tudott a készülő Halálcsillag tervekről. Ott volt a kihallgatáson, amikor Amidalát kémkedés vádjával halálra ítélik. Sun Fac intelligens, és kreatív, nem egyszerű, hétköznapi geonosisi, tán ez is hozzájárult, hogy megörökítették őt, műanyagba öntve.

sun_fac_dead

A geonosisi csata után elmenekülne, a hangárból kijut ugyan geonosisi starfighterével, ám nem tud elrepülni, mert (nálam ezen a képen éppen Fixer, de egyébként általában) RC-1207, azaz Sev az utolsó(előtti) pillanatban egy jól irányzott lövéssel a gép hajtóművébe talál, ami felrobban, és az irányíthatatlan repülő sűrű füstöt eregetve visszazuhan a felszálló platformra, Sun Fac halálát okozva.

Scorch

scorch

Scorch, azaz “62” festése szépnek mondható. A rá jellemző sárga-fehér-szürke színekben pompázik. Lábszárán kormozódás látható, alhasi vértjén koszolódás. Elég impozánsnak tűnik. Jó pózban áll a dobozban, ám kibontva kissé csalódást kelt, hisz további jó pózokba nem igen állítható. Ugyanis csak nyakban, vállban, csuklóban, és combban mozgatható. Puskája a fent említett DC-17m klón puska. Ezt tartja a kezében, már be van tárazva egy páncéltörő löveg a fegyverbe. A jobb combon levő tokban ott lapul még két robbanótöltet. A combtáska levehető ugyan, de szomorú hiányosság, hogy a szíj folytatása a combon marad, és tovább tartja a semmit… Sőt, Scorch combján akkor ott tátong az a lyuk, amibe később vissza lehet cuppantani a combtáskát. Érdemes rajtahagyni, egyébként is úgy mutat jól.

scorch hátitáskáján látszik a 62

Hátáról levehető a hátitáska, amiben további töltetek, tárak, segélycsomagok vannak. Amit nagyon hiányolok a táskáról, az a katona neve! Ugyanis a játékban látható, hogy minden hátitáskán digitális, világoskék karakterekkel ott világít a klón azonosítója, tehát Scorch-nál a 62 látható. Legalábbis kéne, hogy látható legyen… 🙁

A wristblade, avagy csuklópenge is hiányzik az éhes rajongói szemnek. Nagyon jó lett volna azt még valahogy megoldani. Scorch jó karakter, a figurája is szép, ám kissé keveset kap az igényes rajongó abból, amit a játék alapján – talán joggal – elvárna.

A Deltás csapattagok nagyon kedvelik egymást. Igazi bajtársként életüket adnák egymásért. Sev és Scorch pedig mint két bohóc, folyamatosan tréfál, “ökörködik”, és bizony ez bevetések előtt nagyon jól tud jönni, mikor az ember a halálra gondol, nem tudja hazajön-e még, és fél. Olyankor két ilyen mókamester nagyon fel tudja oldani a hangulatot, ekkor harsányan, férfiasan röhögnek, vadul, duhajul, és szembe tudnak nézni a félelmeikkel.

Láttátok az Alien 2-t? Mikor a kommandósok leszállnak az LV-426 nevű bolygóra, szembenézni a Halállal, a száz gyilkos Alien-nel a parancsnoki pulton látható a halálba induló srácok pulzusa. Olyan sűrű, gyors a szívverésük, hogy nehéz két ütést megkülönböztetni az ábrán. Ekkor feláll Hudson, az ottani mókamester, és elkezd ökörködni. Erre nincs jobb szó, csak egyszerűen meg akarja őket nevettetni, hogy kizökkenjenek gondolataikból, hogy felkészüljenek, és elszánják magukat. Kiabál, hogy na ki a legpusztítóbb kommandó, hát mi vagyunk! Lemegyünk és szétrúgjuk a seggüket! Én vagyok a ragadozó! (angolul: predator… immár harmadszor kerül szóba a Predátor ebben a cikksorozatban, tán nem véletlenül… 😉

Nos hasonló hangulatfelelős Scorch, és Sev. Két jó barát. Szinte családias a kötelék köztük. Ugratják egymást, ha kell, de amúgy feltétlen bizalommal, fegyvertársi testvériességgel, igaz barátsággal viseltetnek egymás iránt. Ezért is kellett pont e két kommandós srác nekem.

Sev és Scorch aranyköpések:

Álljon itt végezetül pár poén. Mivel ezek gyorsan, és angolul hangzanak, a fordítás nem tökéletesen adja vissza az angol humort, ám törekszik a pontos hangulat, és viccelem interpretálására. Értsük meg, hogy ezek nagyrészt harci szituációk előtt, esetleg alatt zajlanak, és katonák szájából hangzanak el.

Holografikus parancsnok (tanácsadó) : …és hatástalanítsátok a generátort!

Sev: (bután) Hatástalanítsuk…?!

Scorch: Úgy érti, robbantsuk fel a fenébe!

Sev: Ó, ja ?! Én is úgy gondoltam…

Scorch (drótokat köt át Fixer helyett): Most hogy is van? Piros, piros, zöld? Vagy piros, zöld, piros?

Sev: Lehet, hogy kint maradunk, Uram? (a Bosshoz)

Scorch: (dolgozik ajtóra szerelhető időzített bombán) …még egy pár pillanatot kérek!

Sev: És még ő a robbantási szakértőnk?!

Scorch: …ezen lehet, hogy át kell robbantani magunkat. Én azt hiszem felesleges spórolni a robbanószerrel, és rászerelek egyet srácok!

Sev: Te mindig ezt hiszed…

Scorch: Uram, miért nem megyünk tovább?

Boss: Sev?! Benyomtad a gombot?

Sev: (bután) Ó, bocs főnök…

Sev: (lever egy pár droidot) Hahaha… ostoba droid!

Scorch: Még mozog, üss még párat rá Sev…

Sev: Néhányan azt mondják, hogy el kell jutni a harci zónához, hogy ki tudjuk fejteni a maximális hatást. Nos, én a harci zónában élek!

Sev: (mesterlövész pozícióban, célzás közben pusmog) Szóval 2 zoom van ezen a puskán, nézzük csak, 20 szoros nagyítás… ühüm… hé, te ott… mi van veled, csak nem meghaltál?

Scorch: Ez a hely a frászt hozza rám!

Sev: Nincs is ennél jobb! A sötétben rád ugrik valaki, felrúgod, és beleereszted a tárad… aztán cafatokra lövöd a bozótost, hátha bujkál még benne valaki… Jaj, de szép az élet!

Scorch: Sev, most már tőled jobban félek, mint ettől a helytől!

Sev: (közelharc közben) Bakker, nem hiszem el!

Scorch: (ijedten, azt hiszi Sev megsérült) Mi van Sev?!

Sev: Elfelejtettem, hogy idáig mennyit vertem szét… Kezdhetem elölről a számolást…

Scorch: Ha mind ugyanolyan klónok vagyunk, miért csak nekem van jó humorom?!

Sev: *@…!!

Sev: Látjátok? Egy generátor van a fa közepén! Érdekes…

Scorch: Ha hazaérünk, magam fogom kérni, hogy befejezhesd a kiképzésedet, Sev…

Boss: (találatot kap) Bactát… kérek…ahh…

Scorch: Uram, meghalna kicsit később inkább, most nem jó!

Sev: (földre kerül) segíts…Scorch… ahh…

Scorch: (elhagyva a fedezékét) Jó, de ha engem is lelőnek, a jelentésben rád fogom fogni!

Boss: (megsebesül) Kommandósok… bactát!

Sev: Uram, tartaná még egy picit a belét, míg én kiontom előbb az övékét? (angolul érthetőbb igazán, spec kifejezés: hold on to your guts, -tarts ki)

Boss: Scorch, szedd le innen azt az őrszemet!

Sev: (csalódottan) Uram, nem tudna inkább mást megkérni, aki tud egy egyeneset lőni?!

Boss: (leállítja Scorch gyógyulását a Bactagépben, mert jön az ellenség) Gyere ki Scorch!

Scorch: (mormog, mert még csak félig gyógyult meg) A kis szadista…

Boss: (leállítja Scorch robbantási előkészületeit) Robbantási parancs törölve, 62-es!

Scorch: Uram, EZ egyáltalán nem vicces!

Sev: (megsérti magát egy robbanótöltet miatt) Argghh!

Scorch: Na ezért szükséges érteni a robbanóanyagokhoz, látod?? (úgy mint ő)

Boss: (lelő egy saját klónt véletlenül a csata közben) Hoppá…!

Scorch: Uram, biztos, hogy ugyanazokat a géneket kaptuk?

Scorch: (lelő egy geonosisit) Hé Sev, ez tisztára úgy néz ki, mint az anyád…

Sev: *#!!!

(Ez szerintem túlmegy a poénkodás szintjén! – a szerző)

Halott közlegényeket (testvéreket) találnak a Deltások.

Scorch: De kár ezért a sok jó génért…!

Sev: Tán még nem késő feliratkoznod azokra a hajókra pilótának…(a Gunshipre gondol)

Viszonylagos nyugalomban, épp nincs ellenség.

Sev: Uram, szóljon be a központnak, hogy küldjenek valakit, akit lehet lőni.

Szóval ezek a srácok folyamatosan tréfálnak, a legnagyobb kavarodásban is megtalálják a módját egy kis hülyeségnek. Ezek amolyan feszültségoldó katonapoénok.

Prológus:

Mikor a Kashyyykon sikerül lelőni a CIS vezérhajóját, a Deltát utasítják, hogy másszanak ki a légvédelmi ágyúikból, és gyülekezzenek a Boss ágyújánál. Hárman vannak ott a végén… sajnos Sevet a túlerő legyőzi, és elkapják. A klónok általában feltétlenül engedelmeskednek, ám ezek a személyiséggel is rendelkező egyedinek nevelt klónok fellázadnak, nem akarnak engedelmeskedni, megtagadnák a parancsot, hogy visszamenjenek Sev-ért. Ezt azonban nem tehetik, a küldetést nem kockáztathatják, és bár Scorch szinte őrjöng, ott kell hagyják a barátukat, társukat. Mint ahogy Anakinnak sem lehetett visszamenni a Gunship-ből kiesett Amidaláért, nem kockáztathatták a küldetést, úgy ők sem kockáztathatják a Yoda mester (ekkor már tábornok Jedi) által vezetett Epizód III-ban is látható Kashyyyk-i hadműveleteket.

újra együtt lesz a csapat

Sokan hisszük, és reméljük, hogy a pletykák szerint rövidesen kijövő folytatásban az Order 66-ben (hatvanhatos parancs) Sevet majd megtalálhatjuk, kiszabadíthatjuk, és újra együtt lehet a Delta osztag! Csak sajnos gyanús, hogy ellenségként ezúttal nem csak droidokra, SBD-kre, kis pókra, trandoshanekre kell majd tüzet nyitnunk, hanem Jedi mesterekre is, ami azért igen fájdalmas lenne.

Addig is ezt a három figurát (Scorch, Sev, Sun Fac) érdemes feltenni a polcra, hogy viszontláthassunk 3 Republic Commando karaktert az otthonunkban is.


***

A cikket utólagosan kiegészítjük pár járulékos információval, és képpel, mivel a Republic Commando főrovat nyitóhangját is elvállalta Berzsenyi Zoltán művész úr. Hogy miért ő? A játékban ugyanis Temuera Morrison adta a hangját a főhős Boss-nak, akit a játékos irányít. Mivel Magyarországon a Star Wars filmekben Temuera Morrisont Berzsenyi Zoltán szinkronizálta, egyértelmű volt a döntés, hogy őt kérjem fel a rovat nyitóhangjának, mely feladatot legnagyobb örömünkre elvállalt. Ezzel immár a második rovathoz adva a hangját. Az akció figurák rovat volt a másik ugye, de mikor ahhoz feltettem a művész  másik mondatát, akkor még nem árultam el nektek, hogy lesz még egy rovatnyitó hang tőle. Ezért is tartottam Berzsenyi napokat, hiszen két hangot is kaptunk tőle.

temuera morrison
temuera_morrison

A Republic Commandóban kinyithatunk egy extra meglepetést az egyik küldetés sikeres teljesítésével, mellyel betekintést nyerhetünk a játék szinkron munkálataiba. Mivel a játékélményt is nagyban előrelendíti a jó szinkron, a Lucasarts felkérte Temuera Morrisont a főhős klón szinkronjára, és az ő szinkronmunkájába leshetünk bele a rövid kis filmbejátszásban, mely tartalmaz egy interjút Temuera Morrisonnal, utána pedig láthatjuk a stúdió munkát, ahol Morrison egy fülhallgatóval a fején ül a szinkron stúdióban, és nagy beleéléssel alakítja Boss-t. Néha annyira átadja magát a szerepnek, hogy amikor Boss előre mutat, kijelölve az ajtót, amit be kell robbantania a társaknak, Temuera Morrison is előre mutat a kezével. Boss egyébként a játékban parancsokat osztogat, és dirigálja a többieket, Sevet, Fixert, és Scorchot. Elrendelheti, hogy álljanak bactatartályba, hogy robbantsanak be egy ajtót, foglaljanak el egy mesterlövész pozíciót, rohamozzanak search and destroy üzemmódban, vagy épp szoros alakzatban kövessék és fedezzék a Vezérüket. Nos, mivel én leggyakrabban ezt a formációt használtam a játékban, és egyébként is ez a legfrappánsabb mondat, amivel a magyar Főnök szólhat hozzátok, Berzsenyi művész úr azt az utasítást adja, hogy a Delta Kommandó, illetve az összes “republikkommandós” kövesse őt a CustomStarWars-ra. 🙂

Delta squad, forming up! Delta Osztag, felzárkózni formációba!

Take them down quietly, Delta! Szedd le őket csendesen, Delta katona! (utasítás mesterlövész pozíció elfoglalására)

Cancel snipe maneuver, commando! Mesterlövész pozíciót elhagyni, Deltás!

Secure that area! Biztosítsátok azt a területet!

Stop limping around and get some bacta, soldier! Ne sántikálj itt össze-vissza katona, állj be a bactatartályba!

a Delta osztag a Geonosisi csata idején titkon behatol a katakombákba
Delta osztag

Darth Stryker, “KotF felelősünk” pedig két képpel tiszteleg Berzsenyi művész úrnak. Készített két screenshotot a Knights of the Force egy Republic Commandós pályaszerkesztőjével, illusztrálva a játék egyik legjelentőségteljesebb, és az egyik legszimbolikusabb jelenetét – lemodellezve, mikor a Delta osztag a Geonosisi csata idején titkon behatol a katakombákba, hogy elkapják Sun Fac-et. Az első képen elölről látjuk a Delta osztagot, nagy küzdelemben különböző droidokkal, a második képen pedig hátulról látszódnak a Republic Commando klónjai, ahogy ellenállást nem tűrően behatolnak a játékhoz hasonlatos geonosisi kamrákba.

Ezzel a két szinkronos képpel, és pár játékból ismerős Boss utasítással egészítettem ki a Republic Commando anyagot nektek, és természetesen Berzsenyi Zoltán művész úr új rovatnyitó hangjának örömére, hogy ne csak a szereplőkre, a fegyverzetükre és kalandjaikra figyeljünk, hanem a remek hangoknak is szenteljük oda a nekik járó figyelmet.

Külön köszönet Rophek Zellus barátomnak, aki majdnem minden rovatnyitó cikk kapcsán segédkezett a fotózásban, és az “arcképek” elkészítésében.

Írta Rostás Norbert 2008.május 9.